THE SPANISH GUITAR The Glossa Recordings 1991-2004
GCD 920114 (12 CDs)
—
José Miguel Morenovihuela, Renaissance guitar, Baroque guitar, Classical-romantic guitar, Post-romantic guitarNuria Rialsoprano
Marta Almajano soprano Orphénica Lyra Ensemble La Romanesca et al. —
Production details
Total playing time: 13h 10m Recordings made between 1991 and 2004 Booklet essay by Mark Wiggins English – Français – Deutsch Includes all the original booklets as PDF filesMade in the Netherlands
Links & downloads
Commercial Release Sheet
Buy this product
THE SPANISH GUITARThe Glossa Recordings 1991-2004CD 1CANTO DEL CAVALLEROLuys Venegas de Henestrosa (c.1510-c.1557)1 Cinco Diferencias sobre Vacas (Antonio de Cabezón?) 4:062 Pues no me queréis hablar (anon.) 2:313 Cinco Diferencias sobre Conde Claros (Antonio de Cabezón?) 2:144 Pavana con su Glosa (Antonio de Cabezón) 4:25 Miguel de Fuenllana (c.1500-c.1579) 5 Glosa sobre Tan que vivray (Claudin de Sermisy) 5:04 6 Una fantasía de redobles 1:24 7 Con qué la lavaré (Juan Vásquez) 3:56 8 De Antequera sale el Moro (Cristóbal de Morales) 2:22 9 Morenica dame un beso (Juan Vásquez) 3:03 Diego Pisador (1509-1557) 10 Dezilde al cavallero que 1:25 11 Madona mala vostra 1:38 12 La cortesía 1:41 13 Pavana muy llana para tañer 2:35 Antonio de Cabezón (1510-1566) 14 Diferencias sobre el canto de La Dama le demanda 4:10 15 Diferencias sobre el Canto del cavallero 3:41 Enríquez de Valderrábano (c.1500-c.1557) 16 Soneto XXII (‘Lo que queda es lo seguro’) 0:50 17 Soneto XXVII 2:56 18 Soneto VIII 1:58 19 Canción VII (‘A mi sufle’) 2:43 Luys Milán (c.1500-c.1561) 20 Fantasía VIII 2:28 21 Fantasía XII 2:34 22 Fantasía I 1:55 23 Quie Amores Ten 2:26 24 Falai Miña Amor 1:08 25 Fantasía XI 3:18 26 Pavana IV 2:05 27 Pavana V 2:1928 Anonymous Diferencias sobre Vacas (Manuscrito de Simancas) 2:23José Miguel Moreno, vihuelaCD 2CANCIÓN DEL EMPERADOR1 Esteban Daça (c.1537-c.1595) Fantasía 22 de passos largos 3:032 Diego Ortiz (c.1510-c.1576) Recercada terçera sobre la Bergamasca 5:51 3 Diego Ortiz Recercada segunda sobre el passamezzo moderno 2:56 4 Luys Maymón (16th century) Diferencias de bacas 4:22 5 Esteban Daça Fantasía 21 de passos largos 4:01 6 Alonso Mudarra (1510-1580) Diferencias de Conde Claros 4:30 7 Anonymous Al alva venid 1:59 8 Luys de Narváez (c.1500-c.1555) Diferencias de Conde Claros 3:47 9 Luys de Narváez Con qué la lavaré (Juan Vásquez) 3:19 10 Miguel de Fuenllana (c.1500-c.1579) Vos me matastes (Juan Vásquez) 1:36 11 Diego Pisador (1509-1557) Si la noche haze escura 3:06 12 Miguel de Fuenllana Glosa sobre Tant que vivray (Claudin de Sermisy) 2:30 13 Diego Ortiz Recercada quinta sobre el passamezzo antiguo 2:58 14 Diego Ortiz Recercada settima sobre la Romanesca 2:57 15 Francisco Páez (16th century) Diferencias de bacas 6:03 16 Luys de Narváez Mille regretz (Josquin Desprez) 2:46 17 Luys de Narváez Canción del Emperador 3:59 José Miguel Moreno, vihuela CD 3 LUYS MILÁN (c.1500-c.1561) FANTASÍA 1 Pavana VI 1:49 2 Pavana V 1:53 3 Fantasía I 3:17 4 Pavana I 3:06 5 Fantasía X 2:20 6 Fantasía III 4:13 7 Fantasía XXII 3:00 8 Pavana IV 1:57 9 Tento 6:16 10 Fantasía IV 2:32 11 Pavana III 2:59 12 Fantasía XVIII 3:15 13 Fantasía XXXV 3:27 14 Madonna per voi ardo 4:18 15 Falai miña amor 1:09 16 Fantasía XII 4:36 17 Fantasía VIII 4:28 18 Pavana II 2:55 19 Fantasía XI 3:04 20 Sospiraste Baldovinos 2:47 José Miguel Moreno, vihuela Eligio Quinteiro, Renaissance guitar & vihuela CD 4 LA GUITARRA ESPAÑOLA I Luys de Narváez (c.1500-c.1555) 1 Cuatro diferencias de Gúardame las vacas 3:52 2 Passeávase el rey moro 3:35 3 Tres diferencias de Guárdame las vacas 4:08 4 Canción del Emperador (Josquin Desprez) 3:40 5 López (16th century) Fantasía 1:57 6 Luys Milán (c.1500-c.1561) Pavana II 3:22 Alonso Mudarra (1510-1580) 7 Pavana de Alexandre 2:06 8 Fantasía X 2:09 Santiago de Murcia (c.1685-c.1732) 9 Giga 2:46 10 Cumbés 4:23 Francisco Guerau (1649-1722) 11 Marionas 4:31 12 Canarios 4:58 Gaspar Sanz (c.1640-c.1710) 13 Pavana al ayre español 2:35 14 Folías 3:48 15 Lantururú 1:39 16 Canarios 3:54 Fernando Sor (1778-1839) 17 Andante maestoso 2:16 18 Andante expressivo 5:08 19 Introduction and variations on a theme of ‘The Magic Flute’, op. 9 11:43 José Miguel Moreno, vihuela [1-8], Baroque guitar [9-16] & Classical-Romantic guitar [17-19] CD 5LA GUITARRA ESPAÑOLA IIFernando Sor (1778-1839)Introduction et variations sur l’air ‘Marlborough’, op. 28:1 Introduction 1:132 Thème 1:383 Variation I 1:054 Variation II 3:045 Variation III 1:126 Variation IV 2:037 Variation V 2:388 Andantino en re menor 3:30Johann Kaspar Mertz (1806-1856)9 Ständchen (Schubert, arr. Mertz) 6:2010 Lied ohne Worte 4:33Francisco Tárrega (1852-1909)11 Andante sostenuto (Preludio) 2:0812 Lágrima (Preludio, andante) 1:3813 Mazurka en sol (Lento) 4:5614 Paquito (Vals) 2:3715 Adelita (Mazurka, lento) 2:0316 Marieta (Mazurka, lento) 2:46Miguel Llobet (1875-1938)17 El Testament d’Amelia (Andante expresivo) 2:3118 El Noi de la Mare 2:1119 Canço del Lladre 2:2420 La Filadora (Allegro scherzando) 1:16Francisco Tárrega21 Endecha (Preludio, andante) 1:4022 Sueño (Mazurka Conchita) 2:4823 Oremus (Preludio, lento) 1:1024 Pavana (Allegretto) 1:3625 Adieu (Schubert, arr. Tárrega) 2:03José Miguel Moreno, Classical-Romantic guitar [1-10] & post-Romantic guitar [11-25]CD 6CLAROS Y FRESCOS RÍOS1 Anonymous Qué me queréis, caballero 1:122 Esteban Daça (c.1537-c.1595) Quién te hizo Juan Pastor 3:093 Diego Pisador (1509-1557) En la fuente del rosel (Juan Vásquez) 0:554 Esteban Daça A tierras agenas 2:58Miguel de Fuenllana (c.1500-c.1579)5 Teresica hermana (Mateo Flecha) 1:566 De Antequera sale el moro (Cristóbal de Morales) 2:587 Esteban Daça Gritos dava la morenica 1:568 Anonymous Diferencias de Conde Claros [instr.] 4:489 Alonso Mudarra (1510-1580) O gelosia d’amanti 2:5210 Diego Pisador Si la noche haze escura 2:2911 Alonso Mudarra Ysabel, perdiste la tu faxa 2:1512 Miguel de Fuenllana Benedictus (Cristóbal de Morales) 1:4813 Diego Pisador Endechas 2:1114 Miguel de Fuenllana Endechas 1:1715 Enríquez de Valderrábano (c.1500-c.1557) De dónde venís, amore 1:25Alonso Mudarra16 Romanesca [instr.] 3:3717 Si me llaman a mí 2:5218 Claros y frescos ríos 4:0319 Beatus ille 0:5720 Miguel de Fuenllana Duélete de mí, señora (Juan Vásquez) 3:0421 Diego Pisador La mañana de Sant Juan 2:34Miguel de Fuenllana22 Fantasía [instr.] 2:3823 Passeávase el rey moro 2:4624 Diego Pisador Dezilde al caballero 2:05Nuria Rial, sopranoJosé Miguel Moreno, vihuela & Renaissance guitarCD 7AL ALVA VENIDAnonymous1 Al alva venid (Cancionero de Palacio) 2:422 L’amor, dona, ch’io te porto (Cancionero de Palacio) 3:163 Rodrigo Martines (Cancionero de Palacio) 0:564 Luys de Narváez (c.1500-c.1555) Passeávase el rey moro [instr.] 2:44Juan del Enzina (1468-1529)5 Más vale trocar 3:566 Si habrá en este baldrés 1:167 Qu’es de ti, desconsolado 3:048 Hoy comamos y bevamos 1:33Diego Ortiz (c.1510-c.1576)9 Recercada quinta [instr.] 2:1610 Recercada quarta [instr.] 2:1711 Recercada segunda [instr.] 2:3612 Diego Pisador (1509-1557) En la fuente del rosel (Juan Vásquez) 0:55Miguel de Fuenllana (c.1500-c.1579)13 Con qué la lavaré (Juan Vásquez) 5:5514 De los álamos vengo (Juan Vásquez) 2:0115 Tan que vivray (Claudin de Sermisy) 5:04Alonso Mudarra (1510-1580)16 Si me llaman a mí 1:3417 Ysabel, perdiste la tu faxa 1:13Diego Ortiz18 Recercada terçera [instr.] 2:1019 Recercada settima [instr.] 1:2820 Miguel de Fuenllana De Antequera sale el moro (Cristóbal de Morales) 4:0121 Diego Pisador La mañana de Sant Juan 3:1522 Luys de Narváez / Alonso Mudarra Guárdame las vacas [instr.] 2:21Anonymous23 A los maitines era (Cancionero de la Colombina) 2:0024 Niña y viña (Cancionero de la Colombina) 1:08Ensemble La Romanesca:Marta Almajano, sopranoPaolo Pandolfo, viola da gambaJuan Carlos de Mulder, vihuela & Renaissance guitarPedro Estevan, percussionJosé Miguel Moreno, vihuela & directionCD 8MIGUEL DE FUENLLANA (c.1500-c.1579)ORPHÉNICA LYRA1 La Bomba (Mateo Flecha) [NR, CM] 2:462 Paseábase el rey moro (Luys de Narváez) [NR] 4:463 Buscad de oy mas (Mateo Flecha) [NR, CM] 3:054 Morenica, dame un beso (Juan Vásquez) [NR, CM] 3:375 Duo [instr.] 3:426 Vos me matastes, niña en cabello (Juan Vásquez) [CM] 1:447 O felici occhi miei (Diego Ortiz, Jacobus Arcadelt) [NR] 3:538 No sé qué me bulle (Juan Vásquez) [NR] 2:059 Tan que vivray (Claudin de Sermisy) [NR, CM] 5:2010 Fantasia de redobles [instr.] 2:3811 La Girigonça (Mateo Flecha) [NR, CM] 1:5512 Madona mia (Vicenzo Fontana) [CM] 2:5513 Cómo quereys, madre (Juan Vásquez) [CM] 2:0014 Con qué la lavaré (Juan Vásquez) [NR] 6:0815 O que bonica canción (Mateo Flecha) [instr.] 1:4716 Duelete de mi, señora (Juan Vásquez) [CM] 5:2817 De los álamos vengo, madre (Juan Vásquez) [NR] 2:3318 Benedictus, Missa de Mila regres (Cristóbal de Morales) [instr.] 3:41Orphénica Lyra:Nuria Rial, soprano [NR] | Carlos Mena, countertenor [CM]Guido Balestracci, Alba Fresno, Sergi Casademunt, violas da gambaJuan Carlos de Mulder, Renaissance guitarFernando Paz, recorders | David Mayoral, percussionJosé Miguel Moreno, vihuela & directionCD 9MÚSICA EN EL QUIJOTE1 Luys Milán (c.1500-c.1561) Pavana VI [instr.] 1:50 2 Anonymous Al alva venid [NR, JD] 3:18 3 Juan Arañés (?-c.1649) Chacona - A la vida bona [NR, JD] 1:50 4 Luys Milán Romance de Durandarte [JD] 4:27 5 Alonso Mudarra (1510-1580) Gallarda [instr.] 2:12 6 Francisco Guerrero (1528-1599) Prado verde y florido [NR, JD] 3:12 Anonymous 7 Qué me queréis, caballero [NR, RA, JD] 1:26 8 Romance de Don Gayferos [RA] 5:28 9 Antonio Martín y Coll (1671-c.1734) Canarios [instr.] 3:54 Anonymous 10 Madre, la mi madre [NR, JD] 2:21 11 Ay luna que reluces [NR, JD] 2:00 12 Jácaras - No hay que decirle el primor [NR, JD] 2:02 13 Alonso Mudarra Fantasía X, sobre la folía [instr.] 2:12 14 Luys Milán Romance de Valdovinos [JD] 5:27 15 Antonio Martín y Coll Villanos [instr.] 2:56 16 Anonymous Qué bonito niño chiquito [NR] 2:17 17 Alonso Mudarra Beatus ille [RA, JD] 1:37 18 Antonio de Ribera (fl.1500) Romance de Cardenio [NR, JD] 3:35 19 Diego Ortiz (c.1510-c.1576) Recercada segunda [instr.] 2:25 20 Gabriel (16th century) De la dulce mi enemiga [RA, JD] 1:09 21 Anonymous Romance del Marqués de Mantua [RA, JD] 2:02 22 Diego Pisador (1509-1557) Flérida, para mí dulce y sabrosa [NR, JD] 2:53 23 Anonymous Al villano se la dan [RA, JD] 1:52 24 Luys de Narváez (c.1500-c.1555) Romance del Conde Claros [RA] 3:37 25 Diego Ortiz Recercada octava [instr.] 3:07 26 Juan Arañés Chacona - A la vida bona [NR, JD] 2:33 Orphénica Lyra: Nuria Rial, soprano [NR] | Raquel Andueza, soprano [RA] | Jordi Domenech, countertenor [JD] Fernando Paz, recorders Fahmi Alqhai, viola da gamba Eligio Quinteiro, Renaissance guitarÁlvaro Garrido, percussionJosé Miguel Moreno, vihuelas, Baroque guitar & directionCD 10GASPAR SANZ (c.1640-c.1710)INSTRUCCIÓN DE MÚSICA PARA LA GUITARRA ESPAÑOLA1 Canarios 4:072 Marionas 5:263 Zarabanda 2:184 Clarín de los Mosqueteros del Rey de Francia 1:375 La Cavallería de Nápoles con dos clarines 2:056 La Esfachata de Nápoles 1:087 Clarines y trompetas 2:218 La Minina de Portugal 1:249 Canción 0:4610 La Coquina francesa 1:1611 Torneo 1:4012 Batalla 0:5113 Españoletas por otro punto 3:1514 Rujero 0:5815 Paradetas 0:5016 Las Hachas 1:5817 Mariçapalos 3:4518 Matachín 1:3819 Passacalles sobre la D con muchas diferencias 4:1020 Villanos 2:2021 Pavana por la D con partidas al aire español 2:5222 Canarios 2:1323 Españoletas 4:2924 La Miñona de Cataluña 1:1025 La Garzona 1:4526 Jácaras 2:0327 Dos trompetas de la Reyna de Suecia 0:5728 Folías 3:1229 Lantururú 1:3830 Canarios 3:1531 Chacona 5:15Orphénica Lyra:José Miguel Moreno, Baroque guitar & directionEligio Quinteiro, tiple & theorboJuan Carlos de Mulder, theorbo & Baroque guitarPedro Estevan, percussionCD 11MÚSICA EN TIEMPOS DE VELÁZQUEZ1 Gaspar Sanz (c.1640-c.1710) / Antonio Martín y Coll (1671-c.1734) Folías [instr.] 4:042 Juan Hidalgo (1614-1685) Peynándose estaba un olmo 1:493 Juan Hidalgo ¡Tonante dios! 2:394 Antonio Martín y Coll Canarios [instr.] 2:025 José Marín (1618-1699) Ojos, pues me desdeñáis 2:546 Bartolomé de Selma y Salaverde (c.1580-c.1638) Susana passeggiata [instr.] 6:577 Juan Hidalgo De las luces que en el mar 2:268 Juan Hidalgo Cuydado, pastor 2:589 Gaspar Sanz Canarios [instr.] 3:3710 Juan Hidalgo Ay que sí, ay que no 3:1011 Lucas Ruiz de Ribayaz (1626-1677) Españoletas [instr.] 4:1612 José Marín Aquella sierra nevada 3:0613 Bartolomé de Selma y Salaverde Fantasía [instr.] 5:4514 José Marín No piense Menguilla 3:1415 Francisco Guerau (1649-1722) Marionas [instr.] 4:3516 Sebastián Durón (1660-1716) Sosieguen, descansen 5:5117 Juan Hidalgo Ay, que me río de Amor 1:3718 Gaspar Sanz Lantururú [instr.] 1:45Ensemble La Romanesca:Marta Almajano, sopranoPaolo Pandolfo, viola da gambaJuan Carlos de Mulder, theorboNuria Llopis, harpToni Millán, harpsichordJosé Miguel Moreno, Baroque guitar & directionCD 12LAS MUJERES Y CUERDASVicente Martín y Soler (1754-1806)1 La semplice 1:152 La volubile 2:013 La costanza 2:334 La mercede 1:295 Ferdinando Carulli (1770-1841) Andante affetuoso [instr.] 3:03Mauro Giuliani (1781-1829)6 Le dimore amor non ama 3:087 Quando sarà quel dì 2:038 Ad altro laccio 2:239 Andantino sostenuto [instr.] 4:3110 Confuso, smarrito 1:1411 Amor, perché m’accendi 4:0312 Di tanti palpiti (from the opera Tancredi by Rossini) 6:13Fernando Sor (1778-1839)13 Mouvement de prière religieuse [instr.] 3:3714 Lagrime 1:3615 Perduta l’anima 3:2916 Povero cor 4:0617 Io mentitor! 5:0518 Nel cor più non mi sento (air by Paisiello) 1:1119 Johann Kaspar Mertz (1806-1856) Lied ohne Worte [instr.] 4:56Fernando Sor20 Si dices que mis ojos 1:5321 Muchacha, y la vergüenza 1:3622 Mis descuidados ojos 5:3923 Seguidillas del Requiem eternam 2:1624 Las mujeres y cuerdas 1:08Marta Almajano, sopranoJosé Miguel Moreno, Romantic guitar
About this album
With a capaciously-filled boxset of a dozen CDs made up of attractive individual programmes and entitled The Spanish Guitar, Glossa reintroduces the superb playing of José Miguel Moreno. And with recordings from 1991-2004 which still sound fresh and vivid today. A new essay and all the sung texts are included in the physical booklet that completes this limited-edition set.
José Miguel Moreno’s multi-century guided tour of Spanish instrumental music encompasses a magisterial pair of CDs tracing the history of the Spanish guitar: compositions by Narváez, Mudarra, Murcia, Sanz, Sor, Tárrega and Llobet are all accorded their rightful places. A sizeable portion of the collection is dedicated to celebrating the Renaissance and Baroque eras with either the vihuela or the Baroque guitar. To discs of music by Luys Milán and Gaspar Sanz comes a clutch of albums adding vocal gems from Spain’s musical Siglo de Oro and bearing titles such as Claros y frescos ríos or Al alva venid. Moving onwards from Spain’s Classical era, the set ends with another of Moreno’s legendary albums, Las mujeres y cuerdas.
As well as being joined by instrumental colleagues from Orphénica Lyra and La Romanesca, Moreno’s dexterous playing is also called upon in the service of accompanying a group of early music Spanish singers in their time: Nuria Rial, Marta Almajano, Raquel Andueza and Carlos Mena among them.