DONATO RICCHEZZA Los Santos Niños - Oratorio
GCD 922610
—
San Giusto: Marta Fumagalli, contralto San Pastore: Federica Pagliuca, soprano Soldato: Luca Cervoni, tenorDaciano: Giuseppe Naviglio, bass
Cappella Neapolitana Antonio Florio
Production details
Total playing time 62:43 Recorded in Naples (Palazzo Positano), Italy, in March 2017 Engineered & produced by Rino Trasi Booklet essay by Dinko Fabris English – Français – Italiano – DeutschMade in Austria
Links & downloads
Commercial Release Sheet
Buy this product
DONATO RICCHEZZA (c.1650 – 1722)Los Santos Niños - Oratorio di San Giusto e San Pastore
1 Sinfonia (Gaetano Veneziano, oratorio “San Antonio da Padova”)
PARTE PRIMA 2 La fiamma bambina (Coro) 3 All’armi, all’armi (Daciano) 4 Non sia chi non adori – Ben vedrà la destra irata (Daciano) 5 Non turbarti, o mio sire (Soldato, Daciano) 6 Ma ridotti al posto atroce (Soldato, Daciano) 7 Resta, o mio fido (Daciano, Soldato) 8 Mostri dell’Erebo (Daciano, Soldato) 9 A strage e ruina (Daciano, Soldato) 10 Alla scola d’amor (Giusto, Pastore) 11 Insolenti garzoni – Troppo tenero (Soldato) 12 Qual’infamia – Sempre il tronco adorerò (Giusto) 13 Dell’etade il fiore invola (Soldato) 14 Che pretendi tiranno (Pastore) 15 L’intendo e’l soffro (Soldato, Giusto, Pastore) 16 Dilatarci al sommo bene (Giusto, Pastore) 17 Ignoranti che sete (Soldato) – Ben si accordano insieme (Giusto, Pastore) 18 Che lieto aviso (Giusto, Pastore, Soldato)
19 Sinfonia (Gaetano Veneziano, oratorio “Il Tobia sposo”)
PARTE SECONDA 20 Fra catene e ritorte (Coro) 21 Tiranno pietoso (Giusto, Pastore) 22 Io non so qual magia – La nativa crudeltà (Soldato) 23 Quando, deh quando, oh Dio (Giusto, Pastore) 24 Sete vicini (Soldato, Giusto, Pastore, Daciano) 25 Sinfonia 26 Ingannato dagli aspetti (Soldato) – Non può rigido ferro (Daciano, Giusto) 27 Non sai tu, Daciano (Giusto, Pastore) 28 Qual maestro v’insegnò (Daciano, Pastore, Giusto, Soldato) 29 Che tanta dolcezza (Soldato, Daciano) 30 Alme di scoglio (Giusto, Pastore) 31 Morì come un infame (Daciano, Giusto, Soldato, Pastore) 32 Che si aspetta (Giusto, Pastore) 33 Fra poco osservarete (Soldato) 34 Sinfonia 35 Giusto mio (Pastore) – O Pastore (Giusto) 36 Udite impertinenza! – Sia trionfo (Giusto, Pastore, Daciano, Soldato) 37 O fiamme volanti (Coro) bonus track (sung by Marta Fumagalli) 38 Aria del Acqua: La pietà di goccia ardente (Donato Ricchezza, oratorio “La gara degli elementi”)
About this album
The indefatigable Antonio Florio, along with his associates from Cappella Neapolitana, has succeeded, with a work by Donato Ricchezza, in unearthing another major rediscovery from the Neapolitan Baroque. The labours of Florio – coupled with the ability to turn dry notes on a dusty manuscript into a sumptuous audio feast – can be no better demonstrated than with this release on Glossa of Los Santos Niños: “Oratorio di San Giusto e San Pastore”, written by a composer who was a pupil of the great Francesco Provenzale.
Very little else is known about Donato Ricchezza (c1650-1722), apart from him bequeathing a quantity of scores to the Oratory of the Girolamini in Naples where he worked. The oratorio relates the story of the defence offered by the “holy children” – the brothers Giusto and Pastore, to be martyred in Spain during the Persecution of Diocletian in 303/4 – against the charge of being Christians, as levelled against them first by a soldier and then by the Roman governor Daciano. Marta Fumagalli (contralto), Federica Pagliuca (soprano), Luca Cervoni (tenor) and Giuseppe Naviglio (bass) vividly occupy these four vocal roles.
Why Ricchezza chose this story in 1683 Naples is discussed by Dinko Fabris in his enlightening booklet essay. Meagre additional knowledge about Ricchezza says that he wrote eight other oratorios and, as a bonus, an aria from La gara degli elementi is included here, as are a pair of sinfonias by Ricchezza’s contemporary (and fellow pupil of Provenzale), Gaetano Veneziano.