CATONE George Frideric Handel
GCD 923511. 2 CDs
—
Sonia Prina, Catone Riccardo Novaro, Cesare Roberta Invernizzi, Emilia Kristina Hammarstrom, ArbaceLucia Cirillo, Marzia
Auser Musici Carlo Ipata, conductor
Production details
Total playing time 65:25 + 59:50 Recorded at Konzerthalle Ulrichskirche, Halle, Germany, on 27-28 May 2016 Recording: MBM Musikproduktion, Darmstadt Engineered by Jana Peil Produced and mixed by Moritz Bergfeld Executive producer: Carlos Céster Booklet essay by Angela RomagnoliEnglish – Français – Deutsch – Italiano
Links & downloads
Commercial release sheet (PDF)
Buy this product
CATONEGeorge Frideric Handel (1685-1759)
CD I
Parte Prima 01 Sinfonia 02 Recit. Tutto ha sconvolto (Catone, Arbace, Marzia) 03 Aria Con sì bel nome in fronte (Catone) [Leonardo Leo, Catone. Venice, 1729] 04 Recit. M’ami Arbace? (Marzia, Arbace) 05 Aria Non ti minaccio sdegno (Marzia) [Leonardo Leo, Catone] 06 Recit. Che giurai! Che promisi! (Arbace) 07 Aria Un raggio di speme (Arbace) [Johann Adolph Hasse, Dalisa. Venice, 1730 (Un raggio di stella)] 08 Recit. Senz’armi e solo (Cesare, Catone, Emilia) 09 Aria Pensa di chi sei figlia (Catone) [Leonardo Leo, Catone] 10 Recit. Tu taci Emilia? (Cesare, Emilia) 11 Aria Non paventa del mar le procelle (Cesare) [Nicola Porpora, Siface. Rome, 1730] 12 Recit. Sposo amato (Emilia) 13 Aria Priva del caro sposo (Emilia) [Nicola Porpora, Germanico. Rome, 1732] 14 Recit. Pur ti riveggio, o Marzia (Cesare, Marzia) 15 Aria Vaghe labbra voi fingete (Emilia) [Johann Adolph Hasse, Ulderica. Naples, 1729] 16 Recit. Ah, troppo dissi!E quasi tutto Emilia (Marzia) 17 Aria È follia se nascondete (Marzia) [Leonardo Leo, Catone] 18 Recit. Il senato a Catone (Catone) 1:05 19 Aria Mi conosci e sai chi sono? (Catone) [Leonardo Leo, Catone] 20 Recit. Dunque il servirti (Arbace, Marzia) 21 Aria Vaghe luci, luci belle [Antonio Vivaldi, Ipermestra. Florence, 1727] 22 Recit. A tanto eccesso giunse Catone? (Cesare, Emilia, Marzia) 23 Aria Agitato da più venti (Cesare) [Antonio Vivaldi?]
CD II
Parte Seconda 01 Recit. Si vuole ad onta mia (Catone, Cesare, Marzia) 02 Aria So che nascondi (Cesare) [Antonio Vivaldi, Orlando. Venice, 1727 (Benché nasconda)] 03 Recit. Signor, so che a momenti (Arbace, Catone, Emilia, Marzia) 04 Aria Dovea svenarti all’ora (Catone) [Leonardo Leo, Catone] 05 Recit. Sarete paghi al fin (Marzia, Emilia, Arbace) 06 Aria Fra tanti pensieri (Emilia) [Johann Adolph Hasse, Demetrio. Venice, 1732] 07 Recit. Ah Cesare che fai? (Marzia, Cesare) 08 Aria Confusa, smarrita spiegarti vorrei (Marzia) [Leonardo Leo, Catone] 09 Recit. M’inganno, o pur Cesare è questi? (Arbace, Cesare) 10 Aria Quando piomba improvvisa saetta (Arbace) [Nicola Porpora, Poro. Torino, 1731] 11 Recit. Del rivale all’aita (Cesare) 12 Aria È ver che all’amo intorno (Cesare) [Nicola Porpora, Poro] 13 Recit. È giunto il tempo (Emilia, Cesare, Catone) 14 Aria Vede il nocchier la sponda (Emilia, part A) [Johann Adolph Hasse, Euristero. Venice, 1732] 15 Recit. Lascia che un‘alma grata (Cesare, Catone, Voci) 16 Aria Vede il nocchier la sponda (Emilia, part B & da capo) [Johann Adolph Hasse, Euristero] 17 Recit. Vinceste inique stelle (Catone, Marzia, Arbace) 18 Aria Per darvi alcun pegno (Catone) [Leonardo Leo, Catone] 19 Sinfonia (Marcia) 20 Recit. Del vincitore è il moderar se stesso (Cesare, Marzia, Emilia) 21 Aria Vo solcando un mar crudele (Marzia) [Leonardo Vinci, Artaserse. Roma, 1730]
About this CD
By bringing Catone to disc Carlo Ipata is celebrating the pasticcio, especially those curated by George Frideric Handel, as is the case with this new Glossa release. In a co-production involving the Fondazione Teatro di Pisa and the Händel Festspiele Halle, Ipata brings a further slant on Handel’s operatic career in London; whilst being busy with running the second Royal Academy of Music and writing his own operas, the composer was striving to present London audiences with selections from the best of recent Italian operas by other composers – all at the same time as giving his star singers the opportunity to show off early in the opera company’s season. One result was Catone in 1732, with music by Leo, Hasse, Vivaldi, Vinci, Porpora as well as by Handel himself; company members included Senesino, Anna Maria Strada del Pò and Antonio Montagnana.
For this Halle performance Carlo Ipata has brought together a modern-day starry cast – Sonia Prina, Roberta Invernizzi (now with her own Handelian opera arias release – Queens – on Glossa), Riccardo Novaro, Kristina Hammarstrom and Lucia Cirillo – to sing the tale of the noble Roman Republican senator finding himself on the losing side of the battles with Julius Caesar and with his daughter being in love with the conquering general. Angela Romagnoli provides a resounding defence of the Handelian pasticcio in her booklet essay.
The pasticcio’s plot functions admirably, the arias are stunning, both individually and collectively: the recording is a feast of sparkling crowd-pleasing virtuosity.