WOLFGANG AMADEUS MOZART Les Mystères d’Isis
GCD 921630
—
Chantal Santon-Jeffery, Pamina Marie Lenormand, Mona Renata Pokupic, Myrrène Sébastien Droy, Isménor Tassis Christoyannis, Bochoris Jean Teitgen, Zarastro Camille Poul, 1ère Dame, 1ère Suivante Jennifer Borghi, 2e Dame, 2e Suivante Élodie Méchain, 3e Dame, 3e Suivante Mathias Vidal, 1er Prêtre, 1er MinistreMarc Labonnette, Le Gardien, 2e Prêtre, 2e Ministre
Flemish Radio Choir Le Concert Spirituel Diego Fasolis
Production details
Recorded at Salle Pleyel, Paris, in November 2013 Engineered and produced by Manuel Mohino Executive producer: Carlos Céster Booklet essay by Étienne Jardin and A. DratwickiBooklet in English - Français - Deutsch
Links & downloads
Commercial release sheet (PDF)
Buy this product
WOLFGANG AMADEUS MOZARTLes Mystères d’Isis
premièred in Paris on August 20, 1801 adapted by Ludwig Wenzel Lachnith (1746-1820) after ‘Die Zauberflöte’ and other Mozart operas French text by Étienne Morel de Chédeville (1751-1814)
CD I
01 Ouverture
Acte Premier
02 « Dans ce fortuné séjour » (Zarastro) 03 « Ô Déesse immortelle » (Zarastro, les Prêtres) 04 « Dès que l’astre du jour » (Zarastro) 05 « Isis dissipe le nuage » (Les Trois Prêtresses) 06 « À la main d’Isménor » (Zarastro) 07 Cérémonie religieuse 08 « Moteur de l’univers » (Zarastro, es Prêtres, les Prêtresses) 09 « Rentrons, je vois Isménor » (Zarastro) 10 « De feux cruels » (Isménor) 11 « Quel sort affreux » (Les Trois Suivantes) 12 « Où suis-je ? » (Isménor) 13 « Au gage si cher » (Isménor) 14 « Isis, qui du ciel » (Isménor) 15 « Sous les yeux » (Bochoris) 16 « Me voilà seul » (Bochoris, Isménor) 17 « Ô Ciel, quelle injustice » (Isménor, Bochoris) 18 « Quels que soient » (Bochoris, Ismenor) 19 « Vers nous elle adresse » (Bochoris, Myrrène) 20 « Punis un coupable » (Myrrène) 21 « N’en doutez pas » (Isménor, Myrrène) 22 « On peut compter » (Bochoris, Ismenor, Myrrène, les Trois Suivantes, la Suite de Myrrène)
Acte Deuxième
23 « Vous voilà donc » (Mona, Pamina) 24 « Dans les bras » (Pamina) 25 « J’entends du bruit » (Mona, Pamina, Bochoris) 26 « Plus de tristesse » (Bochoris, Mona, Pamina) 27 « Mais dis-moi donc » (Mona, Bochoris, Pamina) 28 « Je vais revoir » (Pamina, Bochoris, Mona) 29 « Si nos gardiens venaient » (Mona, Bochoris, Pamina) 30 « Si la vertu t’inspire » (Les Trois Prêtresses, Isménor) 31 « Espoir divin » (Isménor, Chœur) 32 « Parle, jeune étranger » (Zarastro, Isménor, Chœur) 33 « Non, loi dure » (Isménor) 34 « Je vais vous enchaîner » (Le Gardien, Bochoris, Pamina, Chœur des Esclaves) 35 « Quel charme » (Bochoris, Pamina) 36 « De Zarastro célébrons » (Prêtres, Prêtresses) 37 « À vos yeux » (Pamina, Zarastro) 38 « Ne vous montrez » (Le Gardien, Pamina, Isménor, Esclaves, Bochoris, Zarastro) 39 « Cédez à sa puissance » (Prêtres, Prêtresses, Pamina, Isménor, Bochoris, Zarastro) 40 « Fuyez cœurs faibles » (Prêtres, Prêtresses, Zarastro)
Acte Troisième
CD II
01 « J’ai dû vous prévenir » (Mona, Myrrène) 02 « Trop coupable Isménor » (Myrrène) 03 « Quel charme » (Myrrène) 04 « Venez comme un dieu » (Mona, Myrrène) 05 Entrée des Prêtres 06 « Des volontés d’Isis » (Zarastro) 07 « Dans ce séjour tranquille » (Zarastro) 08 « Et vous dont le soin » (Zarastro) 09 « Ô nuit sombre » (Zarastro, Les Prêtres) 10 « Pour obtenir une vie èternelle » (Premier Prêtre, Isménor, Deuxième Prêtre) 11 « Tout comme lui » (Bochoris, Deuxième Prêtre) 12 Champs des Larmes 13 « Venez, le Ciel l’ordonne » (Les Deux Prêtres)
Acte Quatrième
14 « Où suis-je ? » (Bochoris, Chœur) 15 « La vie est un voyage » (Bochoris) 16 « Je frémis » (Bochoris, Mona) 17 « Dieu d’amour » (Mona) 18 « Je vous suivrai » (Mona, Bochoris) 19 « Cette femme m’abuse » (Bochoris) 20 « Je vais quitter la vie » (Bochoris, Mona) 21 « Il faut lutter » (Les Deux Ministres, Isménor, Pamina) 22 Épreuve de l’Eau 23 Épreuve du Feu 24 « Victoire » (Chœur) 25 « Avançons-nous » (Myrrène, la Suite de Myrrène) 26 « En croirai-je mes yeux ? » (Myrréne, Pamina, Isménor) 27 « Qu’hymen s’empresse » (Chœur)
About this CD
Long before the advent of surtitles in the opera house, success across Europe of new dramatic works depended on their plots being understood by local audiences. Such was the case for the German singspiel that is Mozart’s Die Zauberflöte, and when it was introduced to in Paris in 1801 it was adapted and re-titled Les Mystères d’Isis: this is the opera which Le Concert Spirituel and the Flemish Radio Choir have recorded for this new release on Glossa (Diego Fasolis conducting the ensembles in place of the then indisposed Hervé Niquet).
Little of Mozart’s operatic music had established itself at that time in Paris and any production for the Opéra needed to include recitatives, ballets, no théâtre parlé and to be performable by the standing company. Hence, arranger Ludwig Wenzel Lachnith and librettist Étienne Morel de Chédeville set to the task of adapting The Magic Flute. What Morel came up with respects the general outlines of Schickaneder’s libretto, although most of the characters are renamed. Musically-speaking, this is a pasticcio: whilst much of the original music was retained there are interpolations from others of Mozart’s operas.
The production for this recording is another of the Palazzetto Bru Zane’s sterling efforts at recreating music from the 19th century in France: in the booklet, Alexandre Dratwicki and Étienne Jardin take us through the genesis and success of Les Mystères d’Isis. That this opera proved to be such a success in Paris is in part due to the Egyptomania then sweeping through the country; what remains today is the glory of Mozart’s music as presented to Parisian audiences in Napoleonic France.