JOHANN CHRISTOPH VOGEL La Toison d’or Tragédie lyrique. Paris, 1786
Le Concert Spirituel Hervé Niquet
GCD 9216282 CDs
—
Marie Kalinine, Médée (mezzo-soprano) Jean-Sébastien Bou, Jason (baritone) Judith Van Wanroij, Hipsiphile (soprano) Jennifer Borghi, La Sybille (soprano) Hrachuhi Bassenz, Calciope (soprano)Martin Nyvall, Arcas (tenor)
Chor des Staatstheater Nürnberg Le Concert SpirituelHervé Niquet
Production details
Recorded on 26 and 27 July 2012 at the Staatstheater Nürnberg (Germany) Engineered and produced by Manuel Mohino Executive producer: Carlos Céster Design: Valentín Iglesias Booklet text: Benoît DratwickiEnglish – Français – Deutsch
Links & downloads
Commercial release sheet (PDF)
Buy this product
JOHANN CHRISTOPH VOGEL (1756-1788)La Toison d’orTragédie lyrique. Paris, 1786
CD I [45:41]
01 Ouverture
Acte premier
02 Récit : Où sommes-nous... (Hipsiphile, Arcas) 03 Air : Hélas ! À peine un rayon d’espérance... (Hipsiphile) 04 Chœur et récit : Des fiers taureaux de la Colchide... (Hipsiphile, Médée, Arcas, Chœur de Jeunes Filles) 05 Gavotte 06 Chœur : Dans ces combats... (Deux Suivantes, Chœur de Jeunes Filles) 07 Récit : Qu’entends-je ? Quel hymen ? (Hipsiphile, Médée) 08 Duo avec chœur : Quelle trahison ! Quel outrage ! (Hipsiphile, Médée, Chœur) 09 Air : Grands dieux ! Pour une infortunée... (Hipsiphile) 10 Récit et air : Quoi ! Jason a formé les nœuds de l’hyménée... (Médée) 11 Marche 12 Récit et air : Nous triomphons, princesse... (Médée, Jason) 13 Récit : Pourquoi m’as-tu caché cet hymen... (Médée, Jason)14 Scène et air avec chœur : Quelle férocité ! (Jason, Chœur des Argonautes) 15 Récit : Que vois-je ? Quel objet... (Hipsiphile, Jason) 1:06 16 Air : Vous avez fait naître ma flamme... (Jason) 0:41 17 Récit : Quels sont donc les discours... (Hipsiphile, Jason) 1:25 18 Air et récit : Viens donc finir des jours... (Hipsiphile, Jason) 2:29 19 Scène avec chœur : N’abandonnons pas notre reine ! (Hipsiphile, Jason, Chœur des Argonautes) 2:43
CD II [63:35]
Acte deuxième
01 Récit : Ma sœur, qui vous amène... (Médée, Calciope) 02 Air : Ah ! bannissez un funeste désir... (Calciope) 03 Récit : C’en est donc fait... (Médée) 04 Invocation magique : Ô nuit, dans ces forêts... (Médée) 05 Air : Des mers, vents orageux... (Médée) 06 Récit : Mais, hélas ! qui pourrait... (Médée) 07 Récit : Les éléments troublés... (Médée) 08 Tempête : Vois-tu blanchir les flots... (Hipsiphile, Jason, Chœur des Argonautes, Chœur de Matelots) 09 Récit : Ce jour sera marqué... (Hipsiphile, Médée, Jason) 10 Air et récit : Soleil, auteur de la lumière... (Médée, Jason) 11 Air et récit : Je suis venu chercher les palmes... (Jason, Médée, Hipsiphile) 12 Trio avec chœur : Oui ce fer va percer ton sein... (Hipsiphile, Médée, Jason, Chœur des Argonautes) 13 Scène avec chœur : Ô crime épouvantable ! (Jason, Chœur des Argonautes) 14 Marche lugubre : Allons lui préparer... (Jason, Chœur des Argonautes)
Acte troisième
15 Scène avec chœur : Avancez ! Dans les airs... (Deux Suivantes de la Sybille, Chœur de Suivantes) 16 Récit : Oui ce jour... (Médée, Calciope, Chœur du Peuple de Colchos) 17 Air et récit : Ah ! ne me parlez plus... (Médée, Calciope) 18 Scène avec chœur : Ah ! si la pitié... (Médée, Calciope, Chœur du Peuple de Colchos) 19 Invocation : Viens, ô divinité terrible... (Médée) 20 Récit : Quel hymen ! (La Sybille, Chœur de Voix souterraines) 21 Air : Fuis ! Dérobe ta tête... (La Sybille) 22 Récit : Va, laisse-moi remplir... (Médée) 23 Air : La tristesse, la crainte et la rage... (Médée) 24 Scène avec chœur : Quoi, déjà dans les airs... (Médée, Jason, Chœur des Argonautes) 25 Récit : Tout obstacle est détruit... (Médée) 26 Chœur, récit et scène : Quel triomphe ! (Médée, Jason, Chœur des Argonautes) 27 Récit : Voilà donc le dessein... (Médée)
About this CD
A contemporary of Mozart, Johann Christoph Vogel also died at an early age. Forward looking in approach, this composer of a tormented disposition, sought to extend the operatic revolution undertaken by Gluck in the 1770s. First performed in 1786 at the Opéra de Paris, La Toison d’or reveals that search for an expressive art which demanded an all-embracing involvement from the performers and supplied the music with a sometimes unbearable intensity for audiences of the time. The heroine Médée allows her despair to break out with the same emphasis as in the later representation of the character by Cherubini in 1797. It is no wonder that Berlioz considered Vogel as one of the pioneers of French Romanticism.
After recent successes obtained by their recordings devoted to the sacred music which is so close to them (Bouteiller, Striggio, Le Prince), Hervé Niquet and Le Concert Spirituel return to another of their great specialities, the tragédie lyrique, with a new large-scale operatic recovery. Marie Kalinine, Judith Van Wanroij and Jean-Sébastien Bou embody to perfection those mythological figures so dear to French 18th century audiences. This opera will definitely surprise modern-day listeners by its clear Germanic influence which arises, ultimately, from the composer’s nationality!