CRISTOFARO CARESANA L’Adoratione de’ Maggi Cantate napoletane
I TurchiniAntonio Florio
GCD 922601
—
Performing artists
I TurchiniAntonio Florio, direction
Maria Grazia Schiavo, soprano Valentina Varriale, soprano Filippo Mineccia, countertenor Giuseppe De Vittorio, tenor Rosario Totaro, tenor Giuseppe Naviglio, bass
Production details
Playing time 68:52 Recorded in Naples in December 2009 Engineered and produced by Manuel Mohino Executive producer: Carlos Céster Design: Valentín Iglesias Booklet essay: Dinko Fabris English Français Italiano Deutsch Español
Links & downloads
Commercial release sheet (PDF)
Buy this product
CRISTOFARO CARESANA (c.1640-1709)
Cantate napoletane
La Veglia Cantata a 6 voci con violini “Per la Nascita di Nostro Signore” (Naples, 1674) 01 A 2: Una dama la più fortunata 02 Ballo detto Barrera. Aria: Non è vero 03 Recitativo: Basti, sospenda il ballo 04 Aria: Spezzi il giro 05 Aria: Dormi o ninno 06 Recitativo: Silenzio o voci 07 Coro: Gioca al ombre il mio bel Sole
Demonio, Angelo e Tre Pastori Cantata a 5 voci e istrumenti “Per la Nascita del Verbo” (Naples, 1676)08 Demonio e Angelo: Sbarate o cieli al mio furor 09 Coro de Pastori: Or che sfavillano 10 Coro de Pastori: O notte non è 11 Demonio: Che stupor, che prodiggi? 12 Angelo: Che dormir s’è nato il Sole? 13 3 Pastori, Angelo e Demonio: O strani eccessi 14 Coro: No, no, non si dorma 15 Coro - Pastorale a 5: Al cantar 16 Angelo e Demonio: E può nascer il Verbo?17 Coro finale a 5: O mistero profondo
Sonata op. VII no 17 (Pietro Andrea Zani)(Freiberg & Venice, 1667/68) 18 I 19 II 20 III
Sembri Stella Felice, Partenope LeggiadraCantata a voce sola con istrumenti “Per S. Gennaro” (Naples, 1703)21 Recitativo: Sembri stella felice 22 Aria: Sprezza le gemme e l’oro 23 Recitativo: Chi coll’arte mai seppe 24 Aria: O chiaro e dolce pegno 25 Recitativo: Correte alme rubelle 26 Aria: Vaga leggiadra e pura
Sonata op. VII no 15 (Pietro Andrea Zani)(Freiberg & Venice, 1667/68) 27 I 28 II 29 III
L’Adoratione de’ Maggi Cantata a 6 voci con istrumenti “Per la Nascita di Nostro Signore” (Naples, 1676) 30 Angelo I - Aria: Felice maggìa 31 Angelo II - Aria: Coronati viatori 32 Lucifero - Aria: All’armi, all’armi 33 Angelo I, Lucifero: Taci, mostro superbo 34 Lucifero - Aria: Miei fidi campioni 35 Angelo I, Angelo II: Abìssati, dispèrati 36 Coro dei 3 Magi: O nostra fortuna 37 Coro dei 3 Magi: Potenza non bramo 38 Magio I: Prendete, prendete o sommo Re 39 Magio II: Se di mine piangenti 40 Magio II: Stillar più sangue 41 Coro a 5: Fedeli, su, su 42 Coro finale a 6: Più dona chi più l’ama
About this CD
For approaching a remarkable quarter of a century Antonio Florio and his colleagues at the Centro di Musica Antica Pietà de’ Turchini in Naples have been successfully breathing new life into the forgotten repertory of the Neapolitan Baroque. Now Florio has made an agreement with Glossa for the San Lorenzo de El Escorial-based label to issue the recordings of the ensemble of singers and instrumentalists, now renamed as simply I Turchini.
The first offering, recently recorded, focuses on cantatas by Cristofaro Caresana, a composer born in Venice who went on to become, according to Florio, one of the two greatest musical figures from Naples from the second half of the 17th century, alongside Francesco Provenzale. Both the music and the performance here are imbued with the theatrical and exuberant reflection of the Neapolitan spirit of the Baroque; stylish and accomplished singers such as Maria Grazia Schiavo, Giuseppe De Vittorio and Rosario Totaro form part of the team for a group of multi-voiced Christmastime works and a solo offering – the cantata Partenope from 1703 – featuring Schiavo as its singer. Instrumental sonatas from Pietro Andrea Ziani, thought to be Caresana’s teacher in Venice, demonstrate the virtuosity of I Turchini’s string players.
An early Christmas present from Glossa, Antonio Florio and I Turchini!
A well-established Baroque music ensemble is joining Glossa, with Antonio Florio and the Cappella della Pietà de’ Turchini making an agreement to record one or two discs per annum here. Founded in 1987, the baroque orchestra and its vocal soloists connected with the Centro di Musica Antica Pietà de’ Turchini in Naples have become internationally-celebrated for their exploration of Neapolitan music from the 17th and 18th centuries. Florio – aided by eminent scholars such as Dinko Fabris – has successfully breathed new life into a forgotten repertory, with a string of recordings and concerts as testament to the vitality of the musical scene in Naples in these times, especially through its operatic and sacred music. [read more...]