CLAUDIO MONTEVERDI Il ritorno d’Ulisse in patria
La VenexianaClaudio Cavina
GCD 920920. 3 CDs
—
Anicio Zorzi Giustiniani, Ulisse Josè Maria Lo Monaco, Penelope Roberta Mameli, Minerva Makoto Sakurada, Telemaco, Eurimaco Giorgia Milanesi, Giunone, La Fortuna Salvo Vitale, Nettuno, Il Tempo Vincenzo Di Donato, Giove Francesca Lombardi, MelantoLuca Dordolo, IroMarta Fumagalli, EricleaPaolo Antognetti, EumeteClaudio Cavina, L’Umana FragilitàFrancesca Cassinari, AmoreRoberto Balconi, Anfinomo, Feacio IAlessio Tosi, Pisandro, Feacio IIMarco Bussi, Antinoo, Feacio III
La VenexianaClaudio Cavina, conductor
Production details
Total playing time 72:21 + 60:50 + 38:52 Recorded in Mondovì (Sala Ghisleri), Italy, in October 2011 Engineered by Matteo Costa and Davide Corsato Produced by Claudio Cavina Executive producer: Carlos Céster Design: Valentín Iglesias Booklet essay: Stefano RussomannoEnglish - Français - Deutsch - Italiano - Español
Links & downloads
Commercial release sheet (PDF)
Buy this product
CLAUDIO MONTEVERDI (1567-1643) Il ritorno d’Ulisse in patria
CD I (Prologo, Atto I)
01 Sinfonia 02 Mortal cosa son io (L’Umana Fragilità) 03 Salvo è niente (Il Tempo, L’Umana Fragilità) 04 Mia vita son voglie (Fortuna, L’Umana Fragilità) 05 Dio de’ dei feritor (Amore, L’Umana Fragilità) 06 Per me fragile - Sinfonia (Il Tempo, Fortuna, Amore)
07 Scena 1. Sinfonia - Di misera regina (Penelope) 08 Infelice Ericlea - Torna, deh torna Ulisse (Ericlea, Penelope) 09 Scena 2. Duri e penosi - Bella Melanto (Melanto, Eurimaco) 10 Dolce mia vita sei (Melanto, Eurimaco) 11 Sinfonia 12 Scena 5. Superbo è l’uom (Nettuno) 13 Sinfonia - Gran Dio de’ salsi flutti (Giove, Nettuno) 14 Scena 6. In questo basso mondo (Feaci, Nettuno) 15 Scena 7. Sinfonia - Dormo ancora? (Ulisse) 16 Scena 8. Cara e lieta - Sempre l’uman (Minerva, Ulisse) 17 Io vidi per vendetta (Minerva) 18 Eccomi, saggia Dea - Ninfe, serbate (Ulisse, Minerva) 19 Scena 9. Sinfonia - Tu, d’Aretusa al fonte (Minerva, Ulisse) 20 Scena 10. Donate un giorno, o Dei - Cara amata regina (Penelope, Melanto) 21 Ama dunque che d’Amore - Amor è un idol vano (Melanto, Penelope) 22 Scena 11. O come mal si salva (Eumete) 23 Scena 12. Pastor d’armenti può (Iro, Eumete) 24 Scena 13. Ulisse generoso! - Se del nomato Ulisse (Eumete, Ulisse) CD II (Atto II) 01 Scena 1. Lieto cammino - Gli Dei possenti (Telemaco, Minerva) 02 Scena 2. O gran figlio d’Ulisse! - Verdi spiagge (Eumete, Ulisse) 03 Vostri cortesi auspici (Telemaco, Eumete, Ulisse) 04 Dolce speme il cor lusinga - Vanne pur tu veloce (Eumete, Ulisse, Telemaco) 05 Scena 3. Che veggio, ohimè, che miro? (Telemaco) 06 Telemaco, Telemaco - O padre sospirato (Ulisse, Telemaco) 07 Scena 4. Eurimaco, la donna insomma - Godendo, ridendo (Melanto, Eurimaco) 08 Scena 5. Sono l’altre Regine (Antinoo, Anfinomo, Pisandro, Penelope) 09 Cari tanto mi sete (Penelope) 10 Scena 6. La pampinosa vite - Ama dunque, sì, sì (Anfinomo, Pisandro, Antinoo) 11 Non voglio amare (Penelope) 12 All’allegrezze - Ballo (Pisandro, Anfinomo, Antinoo) 13 Scena 7. Apportator d’alte novelle (Eumete, Penelope) 14 Scena 8. Compagni, udiste - Han fatto l’opre nostre (Antinoo, Anfinomo, Pisandro) 15 Chi dall’alto n’ascolta - Crediam al minacciar (Eurimaco, Antinoo, Anfinomo, Pisandro) 16 Amor è un’armonia (Anfinomo, Pisandro, Antinoo) 17 Scena 9. Perir non può - O coraggioso Ulisse (Ulisse, Minerva) 18 Scena 10. Io vidi, o pellegrin - Godo anch’io (Eumete, Ulisse) 19 Scena 11. Del mio lungo viaggio (Telemaco) 20 Scena 12. Sempre villano Eumete (Antinoo, Eumete, Iro) 21 Uomo di grosso taglio (Ulisse, Iro, Antinoo, Telemaco) 22 Su, su, dunque - Tu vincitor perdona (Iro, Antinoo, Penelope) 23 Generosa Regina (Pisandro, Penelope, Anfinomo, Antinoo) 24 Non andran senza premio (Penelope, Telemaco) 25 Lieta, soave gloria (Pisandro, Anfinomo, Antinoo) 26 Ecco l’arco d’Ulisse (Penelope) 27 Sinfonia - Amor, se fosti (Pisandro, Anfinomo, Antinoo) 28 Son vani, oscuri pregi - Gioventude superba (Penelope, Ulisse) 29 Questa mia destra - Sinfonia da guerra (Pisandro, Anfinomo, Antinoo, Ulisse)
CD III (Atto III)
01 Scena 1. O dolor, o martir (Iro) 02 Scena 3. E quai nuovi rumori (Melanto, Penelope) 03 Scena 4. Forza d’occulto affetto (Eumete, Penelope) 04 Scena 5. È saggio Eumete (Telemaco, Penelope, Eumete) 05 Scena 6. Fiamma è l’ira - Per vendetta che piace (Minerva, Giunone) 06 Scena 7. Gran Giove - Ulisse troppo errò (Giunone) 07 Per me non avrà mai (Giove) 08 Son ben quest’onde frigide - Giove amoroso (Nettuno, Coro) 09 Minerva! Or fia tua cura - Rintuzzerò quei spirti (Giove, Minerva) 10 Scena 8. Ericlea, che vuoi far? (Ericlea) 11 Scena 9. Ogni vostra ragion (Penelope, Telemaco, Eumete) 12 Scena 10. O delle mie fatiche - Fermati, cavaliero (Ulisse, Penelope) 13 Or di parlar è tempo (Ericlea, Penelope, Ulisse) 14 Or sì, ti riconosco - Sciogli, sciogli (Penelope, Ulisse) 15 Illustratevi o cieli (Penelope) 16 Sospirato mio sole - Non si rammenti (Ulisse, Penelope)
About this CD
The dramatic energy and the instinct for colour and meaning in the text which Claudio Cavina has been bringing to the music of Claudio Monteverdi in recent years are newly and richly present in his interpretation of Il ritorno d’Ulisse in patria. Having previously directed much-admired recordings of both Orfeo and Poppea (and a wide span of madrigals too), Cavina turns his attention now to the enduring Homeric-inspired tale of constancy and virtue first performed in Venice over 350 years ago. Conscious of the restrictions inherent in the single surviving score of the work (now kept in Vienna) and that it is likely that Monteverdi was not the only composer involved for the original production, Cavina brings a deep understanding to bear on Monteverdi’s inspiration – and also onto the mid-17th century Venetian operatic world as a whole (a recent demonstration of this last coming in his recent recording of Cavalli’s Artemisia).
In his latest artistic endeavour Cavina is joined by the instrumentalists of La Venexiana and a superb leading group of singers: in addition to Anicio Zorzi Giustiniani as Ulisse and Josè Maria La Monaco as Penelope, Makoto Sakurada and Roberta Mameli have starring roles (Cavina himself also takes a singing role).
The recording was made in Mondovì following performances in cities such as Amsterdam, Paris, Regensburg and Stuttgart. Stefano Russomanno, whose essays have been accompanying Cavina’s recorded Monteverdian odyssey for Glossa, contributes a further incisive note for this new release.